Eleven skal få oppleve

  • Å bli sett av voksne
  • Å bli behandlet med rettferdighet, omsorg og møte lærere som er lyttende
  • At de voksne på skolen er tydelige, og kan komme med realistiske krav og forventinger

Eleven på skolen skal få lære ved

  • Læringsarena er hjem og skole
  • Ved å oppleve trygghet og rom for feiling
  • Ved å være inkludert i klasse- og skolemiljø
  • Gjennom respekt, egne ferdigheter og mestringsopplevelser
  • Nysgjerrighet og erfaring hos eleven bidrar til læring
  • Alle skal få føle seg verdsatt utfra den de er
  • Vise at vi forventer egen innsats hos eleven på alle læringsarenaene
  • Ved å være i aldersblandede grupper. Lære å gi og ta i mot
  • Ved å godta at vi er forskjellige
  • Ved å bygge på erfaringer eleven har
  • Ved å få utfordringer som gir mestringsfølelse

De ansatte forholder seg til skolens policy

  • Er fleksibel
  • Tar ansvar for alle elevene på skolen
  • Er rollebevisst (rektor, lærer, assistent)
  • Spiller på lag med alle. «Sammen er vi sterke!»
  • Fremstår som støttende til kolleger
  • Er godt forberedt til undervisning, er faglig oppdatert, positiv og samarbeidende
  • Bidrar til at Tylldalen skole blir en «vi skole»
  • Er lojal overfor avgjørelser
  • Dele av egen erfaring og kompetanse
  • Være med å støtte opp om åpenhet blant personalet
  • Være samarbeidende og løsningsorientert
  • Være ydmyk for andres meninger
  • Være lyttende
  • Være tilgjengelig
  • Støtte hverandre når vi møter utfordringer

Foresatte skal få møte ansatte som

  • Møter kritikk med åpenhet og faglig argumentasjon
  • Viser respekt og gode samarbeidsevner
  • Viser faglighet og profesjonalitet
  • Verdsetter foresatte. De er barnas viktigste ressurs
  • Er en støttende part
  • Er lyttende. Foresatte kjenner barnet best
  • Tar dem på alvor
  • Er ydmyk
  • Begrunner valg vi gjør for eleven

Foresatte skal få oppleve at deres barn opplever

  • Ofte underveisvurdering
  • Mestringsfølelse
  • Variasjon i opplæringen
  • God oppfølging i hjem-skole samarbeidet
  • Muligheten til å dele egne erfaringer med andre
  • Å gi og få respons fra lærere og andre elever
  • Å få presentere arbeidsoppgaver som de mestrer
  • Å få utfordring på sitt nivå
  • Å bli sett hver eneste dag
  • At lærerne er godt forberedt
  • At lærene kommer tidsnok til undervisning
  • Eleven får utfordring på sitt nivå (tilpasset opplæring)

De ansatte skal utvikle samfunnsnyttige elever ved å

  • Ha fokus på det sosiale og fellesskapet
  • Å bruke aldersblanding for å utvikle læring og sosial kompetanse
  • Å bygge selvbilde til den enkelte
  • Å utvikle pliktoppfyllende elever ved å følge de faglig og sosialt opp
  • Vektlegge samarbeid med hjem og lokalmiljø
  • Motivere for god arbeidsinnsats og lyst til å lære
  • Fokusere på god folkeskikk
  • Legge til rette for at elevene møtes på ulike arenaer
  • «Det er i motbakker det går oppover»
  • Fokusere på innsats og arbeid istedenfor mål. Det motiverer og styrker selvbildet
  • Bevisstgjøre at hver enkelt elev er ansvarlig for fellesskapet
  • Gi elevene ansvar utfra evner